Intrebare rezolvata

avatar

Care este pedeapsa maxima pentru fals in acte, delapidare si prejudiciu de 20.000 euro?

A intrebat Simona Bucur

Raspunsul ales

avatar

Mihai Danaila a raspuns pe 14.07.2009, 09:56

Asta va poate raspunde procurorul de caz care sunt propunerile care le face in rechizitoriu, daca acesta retine concurusul de infractiuni sau solicita tragerea la raspundere doar pentru una din infractiunii.
Iar decizia de achitare sau condamnare o aplica judecatorul in functie de anumite criterii.

Cu stima,
C.J. Mihai Danaila
http://www.juristnet.ro

Voteaza:   1 0 Raporteaza abuz

Alte raspunsuri

avatar

Carmen Petrescu a raspuns pe 14.07.2009, 07:07

Pedeapsa pentrtu o astfel de infractiune se stabileste de catre instanta de judecata tinand cont de circumustantele reale si personale ale inculpatului, dar si de modalitatea concreta se savarsire a faptei, de gradul de pericol social, gravitatea faptei, etc...
Valoarea prejudiciului creat este numai un singur criteriu de care tine cont instanta de judecata, din multitudinea criteriilor de care trebuie sa tina cont, in stabilirea pedepsei.

Sursa: http://www.avocat-carmen-petrescu.minisite.ro/

Voteaza:   0 0 Raporteaza abuz


avatar

Ec. mst. jurist Chirila Minodora Olga a raspuns pe 14.07.2009, 11:32

Dl. Predoiu favorizeaza criminalitatea prin noul cod penal (24 aprilie 2009)

Dl. Basescu este convins ca daca ocoleste dezbaterea parlamentara si cea a publicului pe marginea proiectului de cod penal, textul acestuia nu va fi alterat de „coalitia 322” care ani de zile a distorsionat orice reforma in sistemul judiciar. Se insala. Textul proiectului de cod penal este deja alterat inca din faza de redactare intr-o proportie mai mare decat isi imagineaza dl. Basescu.

Proiectul de cod penal submineaza securitatea majoritatii cetatenilor romani, contribuie la disolutia autoritatilor publice si la amplificarea dezordinii publice, prin trei (3) masuri: reglementarea suspendarii executarii pedepsei cu inchisoarea, amanarea executarii pedepsei cu inchisoarea si reducerea drastica a pedepselor privative de libertate, masuri care anuleaza si prevederile pozitive din acest proiect de lege.

Am sa dau exemple concrete. Proiectul de cod penal reglementeaza „suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, daca s-a aplicat o pedepsa cu închisoarea de cel mult 3 ani, sau cel mult 4 ani în caz de concurs de infracţiuni ori pluralitate intermediară” (art.91 din noul proiect de cod).

Dispozitia introdusa este de maxima gravitate. In principiu, ar putea beneficia de suspendarea executarii pedepsei orice persoana condamnata pentru vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala care a cauzat o infirmitate sau un un prejudiciu estetic grav si permanent (de exemplu scoaterea ochilor), agresiune sexuala, talharie, ucidere din culpa (de exemplu din accidente auto), care a inlesnit uciderea la cererea victimei, a determinat sau inlesnit sinuciderea altei persoane, a savarsit un furt, furt calificat, abuz de incredere, gestiune frauduloasa, inselaciune, distrugere, toate infractiunile de serviciu (mita), rele tratamente aplicate minorului, sclavie, amenintare, santaj, hartuire, agresiune sexuala, act sexual cu un minor, corupere sexuala de minori, vatamare corporala, vatamare corporala din culpa.

Infractiunile pe care le-am enumerat pentru ilustrare, au sanctiuni privative de libertate cuprinse intre 2 si 7 ani. De fapt, peste 130 de infractiuni (aprox.85%) prevazute in proiectul codului penal prevad sanctiuni al carui cuantum variaza de la 2 la 7 ani. In aceste conditii, judecatorul poate aplica autorilor o pedeaspa cu inchisoarea de cel mult 3 ani, pentru ca nu il obliga nimeni sa dea maximul pedepsei, dupa care poate pronunta suspendarea executarii pedepsei si punerea sub supraveghere. Prin urmare, unul care a creat o infirmitate copilului tau, l-a calcat cu masina sau care te-a furat in autobuz poate fi liber, in principiu. Beneficiaza de aceasta prevedere a codului penal nu numai debutantii in „meserie”, ci si recidivistii, daca acestia au comis o infractiune pentru care au primit o pedeapsa cu inchisoarea sub 1 an.

De pilda, daca un minor in varsta de 16 ani a comis o infractiune de amenintare sau lovire, pentru care a primit o pedeapsa sub un 1 an, daca mai comite inca odata o infractiune (ex. vatamare corporala, talharie ori furt) este condamnat si poate fi pus in libertate sub supraveghere, daca judecatorul a aplicat o pedeapsa de 3 ani pentru cea de a doua infractiune. Cei care locuiesc in cartiere rau famate, populate de romi cu antecendente penale si alte specii de acelasi gen, practic sunt lipsiti de aparare, intrucat codul penal nu mai are o functie de descurajare. La fel, pentru distrugerea de bunuri publice, infractiuni de coruptie, statul roman este puternic prejudiciat.

Dupa noul cod penal, toti cei care devalizeaza societatile comerciale prin neglijenta in serviciu, fals in inscrisuri, inselaciune, delapidare, abuz in serviciu, ori infractiunile care definesc coruptia vor fi liberi.
Suspendarea executarii pedepsei cu inchisoarea si punerea sub supravegere creeaza costuri la nivel public, din impozitele platite de noi, pentru organizarea si sustinerea serviciului de probatiune, pe langa costurile enorme suportate de cei care vor deveni victimele unei infractiuni, doar pentru ca asa a stabilit un iresponsabil ajuns ministrul justitiei, cu girul inconstient al Guvernului Romaniei si al Presedintiei

Un studiu de impact ar fi aratat aceste costuri, dar ar fi condus la respingerea introducerii in legislatia noastra penala a unui asemenea sistem aberant. Un alt exemplu este institutia amanarii executarii pedepsei pentru savarsirea unei infractiuni pentru care se aplica o pedeapsa privativa de libertate de cel mult 2 ani. Proiectul de cod penal este generos si ofera posibilitatea persoanelor condamnate de a executa o munca in folosul comunitatii nesalarizata pentru a scapa astfel de executarea pedepsei cu inchisoarea. Amanarea executarii pedepsei devine astfel un instrument de absolvire a executarii pedepsei, desi logic cuvantul „amanare” nu inseamna absolvire. Am dat 2 exemple care arunca o tara in dezordine publica, desi proiectul de cod penal are mai multe prevederi criticabile ce creeaza insecuritate mai mult decat securitate.

Proiectul de cod penal este o compilatie ce cuprinde dispozitii din codul penal roman in vigoare, codul penal din 1936 si alte coduri europene. Textul a fost redactat fara sa aiba la baza o analiza cost – beneficiu sau cost – utilitate pe categorii de infractiuni si sanctiuni penale. S-a tinut cont de date statistice si de o practica judiciara, desi acestea sunt informatii brute care ar fi trebuit prelucrate intr-un studiu de impact, dupa cum apreciam anterior. Nu se pot folosi doar date brute pentru a sustine o lege. Ministrul justitiei nu are argumente in promovarea acestui proiect de cod penal, in schimb foloseste abuziv date statistice fara nici o logica, precum si sofisme de autoritate de genul „...asa este in alte coduri europene...”, „...asa este modern, ori invoca in aparare cerintele Comisiei Europene de a avea un nou cod penal. Ma indoiesc ca un oficial de la Comisia Europeana ar fi putut solicita Guvernului Romaniei adoptarea in orice conditii a unui cod penal, care lezeaza dreptul la securitatea cetateanului.

Un cod penal nu este o suma de imitatii din alte coduri romane sau straine. Un cod penal se elaboreaza tinand cont de nivelul de educatie al unui popor, precum si in raport cu nevoia de a asigura securitate acelui popor. Daca o prevedere dintr-un cod strain este buna in acea tara, nu inseamna ca automat si in Romania va fi buna. La fel, o prevedere preluata din partea generala sau speciala a codului penal roman din 1936 nu inseamna ca va fi la fel de eficace in 2009. De aceea, este necesara analiza cost – beneficiu si dezbaterea publica la o lege de acest gen. Nu sustin in nici un fel ca un cod penal are o functie educativa, dar o asemenea lege trebuie sa tina cont de nivelul de educatie al unui popor, pentru ca acest aspect influenteaza nivelul criminalitatii. Pe de alta parte, un cod penal are o functie de preventie, de descurajare si de protectie a cetateanului. Acum toate aceste 3 functii au disparut, pe motiv ca ministrul justitiei si autorii proiectului de cod penal considera ca pedepsele privative de libertate nu au eficacitate si trebuie reduse. Acesti autori, ca de altfel si ministrul justitiei, nu au prezentat nici un studiu in acest sens, in schimb au introdus institutia amanarii executarii pedepselor si suspendarea executarii pedepselor care fac inutil orice demers de protectie a cetateanului.

Proiectul de cod penal a fost redactat in detrimentul ceteanului de rand, dar in beneficiul celor care au furat sau fura de la stat, a gainarilor, criminalilor, faunei de la periferia oraselor care seamana dezordine publica, precum si in beneficiul avocatilor care vor face presiuni prin tribunale pentru a obtine in favoarea clientilor lor amanarea executarii pedepselor sau suspendarea executarii pedepeselor celor condamnati. In aceste conditii, nu stiu la ce ne mai foloseste codul penal.
Cred ca, dl. Predoiu saboteaza orice efort de reforma in justitie si activitatea unui guvern care si asa, se confrunta cu dificultati generate de criza economica si cu nevoia de a se organiza si actiona coerent. Nu cunosc motivele pentru care dl.Predoiu a fost pastrat in Guvernul Romaniei.

Promovarea noului cod penal constituie o amenintare colectiva si implicit erodeaza puternic toate persoanele care sustin politic acest proiect de cod penal. Dl. Basescu, Presedintele Romaniei, este direct vizat. De aceea, dansul trebuie sa reinvete sa asculte sfatul altor persoane si sa faca efortul de a intelege nu numai demersul unor organizatii neguvernamentale de a supune dezbaterii publice acest cod, dar sa opreasca adoptarea in graba a codului, daca dansul mai doreste sa fie reales in functie. In caz contrar, n-are decat sa mearga pe mana dl. Predoiu.



Dl. Basescu este convins ca daca ocoleste dezbaterea parlamentara si cea a publicului pe marginea proiectului de cod penal, textul acestuia nu va fi alterat de „coalitia 322” care ani de zile a distorsionat orice reforma in sistemul judiciar. Se insala. Textul proiectului de cod penal este deja alterat inca din faza de redactare intr-o proportie mai mare decat isi imagineaza dl. Basescu.

Proiectul de cod penal submineaza securitatea majoritatii cetatenilor romani, contribuie la disolutia autoritatilor publice si la amplificarea dezordinii publice, prin trei (3) masuri: reglementarea suspendarii executarii pedepsei cu inchisoarea, amanarea executarii pedepsei cu inchisoarea si reducerea drastica a pedepselor privative de libertate, masuri care anuleaza si prevederile pozitive din acest proiect de lege.

Am sa dau exemple concrete. Proiectul de cod penal reglementeaza „suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, daca s-a aplicat o pedepsa cu închisoarea de cel mult 3 ani, sau cel mult 4 ani în caz de concurs de infracţiuni ori pluralitate intermediară” (art.91 din noul proiect de cod).

Dispozitia introdusa este de maxima gravitate. In principiu, ar putea beneficia de suspendarea executarii pedepsei orice persoana condamnata pentru vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala care a cauzat o infirmitate sau un un prejudiciu estetic grav si permanent (de exemplu scoaterea ochilor), agresiune sexuala, talharie, ucidere din culpa (de exemplu din accidente auto), care a inlesnit uciderea la cererea victimei, a determinat sau inlesnit sinuciderea altei persoane, a savarsit un furt, furt calificat, abuz de incredere, gestiune frauduloasa, inselaciune, distrugere, toate infractiunile de serviciu (mita), rele tratamente aplicate minorului, sclavie, amenintare, santaj, hartuire, agresiune sexuala, act sexual cu un minor, corupere sexuala de minori, vatamare corporala, vatamare corporala din culpa.

Infractiunile pe care le-am enumerat pentru ilustrare, au sanctiuni privative de libertate cuprinse intre 2 si 7 ani. De fapt, peste 130 de infractiuni (aprox.85%) prevazute in proiectul codului penal prevad sanctiuni al carui cuantum variaza de la 2 la 7 ani. In aceste conditii, judecatorul poate aplica autorilor o pedeaspa cu inchisoarea de cel mult 3 ani, pentru ca nu il obliga nimeni sa dea maximul pedepsei, dupa care poate pronunta suspendarea executarii pedepsei si punerea sub supraveghere. Prin urmare, unul care a creat o infirmitate copilului tau, l-a calcat cu masina sau care te-a furat in autobuz poate fi liber, in principiu. Beneficiaza de aceasta prevedere a codului penal nu numai debutantii in „meserie”, ci si recidivistii, daca acestia au comis o infractiune pentru care au primit o pedeapsa cu inchisoarea sub 1 an.

De pilda, daca un minor in varsta de 16 ani a comis o infractiune de amenintare sau lovire, pentru care a primit o pedeapsa sub un 1 an, daca mai comite inca odata o infractiune (ex. vatamare corporala, talharie ori furt) este condamnat si poate fi pus in libertate sub supraveghere, daca judecatorul a aplicat o pedeapsa de 3 ani pentru cea de a doua infractiune. Cei care locuiesc in cartiere rau famate, populate de romi cu antecendente penale si alte specii de acelasi gen, practic sunt lipsiti de aparare, intrucat codul penal nu mai are o functie de descurajare. La fel, pentru distrugerea de bunuri publice, infractiuni de coruptie, statul roman este puternic prejudiciat.

Dupa noul cod penal, toti cei care devalizeaza societatile comerciale prin neglijenta in serviciu, fals in inscrisuri, inselaciune, delapidare, abuz in serviciu, ori infractiunile care definesc coruptia vor fi liberi.
Suspendarea executarii pedepsei cu inchisoarea si punerea sub supravegere creeaza costuri la nivel public, din impozitele platite de noi, pentru organizarea si sustinerea serviciului de probatiune, pe langa costurile enorme suportate de cei care vor deveni victimele unei infractiuni, doar pentru ca asa a stabilit un iresponsabil ajuns ministrul justitiei, cu girul inconstient al Guvernului Romaniei si al Presedintiei

Un studiu de impact ar fi aratat aceste costuri, dar ar fi condus la respingerea introducerii in legislatia noastra penala a unui asemenea sistem aberant. Un alt exemplu este institutia amanarii executarii pedepsei pentru savarsirea unei infractiuni pentru care se aplica o pedeapsa privativa de libertate de cel mult 2 ani. Proiectul de cod penal este generos si ofera posibilitatea persoanelor condamnate de a executa o munca in folosul comunitatii nesalarizata pentru a scapa astfel de executarea pedepsei cu inchisoarea. Amanarea executarii pedepsei devine astfel un instrument de absolvire a executarii pedepsei, desi logic cuvantul „amanare” nu inseamna absolvire. Am dat 2 exemple care arunca o tara in dezordine publica, desi proiectul de cod penal are mai multe prevederi criticabile ce creeaza insecuritate mai mult decat securitate.

Proiectul de cod penal este o compilatie ce cuprinde dispozitii din codul penal roman in vigoare, codul penal din 1936 si alte coduri europene. Textul a fost redactat fara sa aiba la baza o analiza cost – beneficiu sau cost – utilitate pe categorii de infractiuni si sanctiuni penale. S-a tinut cont de date statistice si de o practica judiciara, desi acestea sunt informatii brute care ar fi trebuit prelucrate intr-un studiu de impact, dupa cum apreciam anterior. Nu se pot folosi doar date brute pentru a sustine o lege. Ministrul justitiei nu are argumente in promovarea acestui proiect de cod penal, in schimb foloseste abuziv date statistice fara nici o logica, precum si sofisme de autoritate de genul „...asa este in alte coduri europene...”, „...asa este modern, ori invoca in aparare cerintele Comisiei Europene de a avea un nou cod penal. Ma indoiesc ca un oficial de la Comisia Europeana ar fi putut solicita Guvernului Romaniei adoptarea in orice conditii a unui cod penal, care lezeaza dreptul la securitatea cetateanului.

Un cod penal nu este o suma de imitatii din alte coduri romane sau straine. Un cod penal se elaboreaza tinand cont de nivelul de educatie al unui popor, precum si in raport cu nevoia de a asigura securitate acelui popor. Daca o prevedere dintr-un cod strain este buna in acea tara, nu inseamna ca automat si in Romania va fi buna. La fel, o prevedere preluata din partea generala sau speciala a codului penal roman din 1936 nu inseamna ca va fi la fel de eficace in 2009. De aceea, este necesara analiza cost – beneficiu si dezbaterea publica la o lege de acest gen. Nu sustin in nici un fel ca un cod penal are o functie educativa, dar o asemenea lege trebuie sa tina cont de nivelul de educatie al unui popor, pentru ca acest aspect influenteaza nivelul criminalitatii. Pe de alta parte, un cod penal are o functie de preventie, de descurajare si de protectie a cetateanului. Acum toate aceste 3 functii au disparut, pe motiv ca ministrul justitiei si autorii proiectului de cod penal considera ca pedepsele privative de libertate nu au eficacitate si trebuie reduse. Acesti autori, ca de altfel si ministrul justitiei, nu au prezentat nici un studiu in acest sens, in schimb au introdus institutia amanarii executarii pedepselor si suspendarea executarii pedepselor care fac inutil orice demers de protectie a cetateanului.

Proiectul de cod penal a fost redactat in detrimentul ceteanului de rand, dar in beneficiul celor care au furat sau fura de la stat, a gainarilor, criminalilor, faunei de la periferia oraselor care seamana dezordine publica, precum si in beneficiul avocatilor care vor face presiuni prin tribunale pentru a obtine in favoarea clientilor lor amanarea executarii pedepselor sau suspendarea executarii pedepeselor celor condamnati. In aceste conditii, nu stiu la ce ne mai foloseste codul penal.
Cred ca, dl. Predoiu saboteaza orice efort de reforma in justitie si activitatea unui guvern care si asa, se confrunta cu dificultati generate de criza economica si cu nevoia de a se organiza si actiona coerent. Nu cunosc motivele pentru care dl.Predoiu a fost pastrat in Guvernul Romaniei.

Promovarea noului cod penal constituie o amenintare colectiva si implicit erodeaza puternic toate persoanele care sustin politic acest proiect de cod penal. Dl. Basescu, Presedintele Romaniei, este direct vizat. De aceea, dansul trebuie sa reinvete sa asculte sfatul altor persoane si sa faca efortul de a intelege nu numai demersul unor organizatii neguvernamentale de a supune dezbaterii publice acest cod, dar sa opreasca adoptarea in graba a codului, daca dansul mai doreste sa fie reales in functie. In caz contrar, n-are decat sa mearga pe mana dl. Predoiu.



Dl. Basescu este convins ca daca ocoleste dezbaterea parlamentara si cea a publicului pe marginea proiectului de cod penal, textul acestuia nu va fi alterat de „coalitia 322” care ani de zile a distorsionat orice reforma in sistemul judiciar. Se insala. Textul proiectului de cod penal este deja alterat inca din faza de redactare intr-o proportie mai mare decat isi imagineaza dl. Basescu.

Proiectul de cod penal submineaza securitatea majoritatii cetatenilor romani, contribuie la disolutia autoritatilor publice si la amplificarea dezordinii publice, prin trei (3) masuri: reglementarea suspendarii executarii pedepsei cu inchisoarea, amanarea executarii pedepsei cu inchisoarea si reducerea drastica a pedepselor privative de libertate, masuri care anuleaza si prevederile pozitive din acest proiect de lege.

Am sa dau exemple concrete. Proiectul de cod penal reglementeaza „suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, daca s-a aplicat o pedepsa cu închisoarea de cel mult 3 ani, sau cel mult 4 ani în caz de concurs de infracţiuni ori pluralitate intermediară” (art.91 din noul proiect de cod).

Dispozitia introdusa este de maxima gravitate. In principiu, ar putea beneficia de suspendarea executarii pedepsei orice persoana condamnata pentru vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala care a cauzat o infirmitate sau un un prejudiciu estetic grav si permanent (de exemplu scoaterea ochilor), agresiune sexuala, talharie, ucidere din culpa (de exemplu din accidente auto), care a inlesnit uciderea la cererea victimei, a determinat sau inlesnit sinuciderea altei persoane, a savarsit un furt, furt calificat, abuz de incredere, gestiune frauduloasa, inselaciune, distrugere, toate infractiunile de serviciu (mita), rele tratamente aplicate minorului, sclavie, amenintare, santaj, hartuire, agresiune sexuala, act sexual cu un minor, corupere sexuala de minori, vatamare corporala, vatamare corporala din culpa.

Infractiunile pe care le-am enumerat pentru ilustrare, au sanctiuni privative de libertate cuprinse intre 2 si 7 ani. De fapt, peste 130 de infractiuni (aprox.85%) prevazute in proiectul codului penal prevad sanctiuni al carui cuantum variaza de la 2 la 7 ani. In aceste conditii, judecatorul poate aplica autorilor o pedeaspa c

Dl. Basescu este convins ca daca ocoleste dezbaterea parlamentara si cea a publicului pe marginea proiectului de cod penal, textul acestuia nu va fi alterat de „coalitia 322” care ani de zile a distorsionat orice reforma in sistemul judiciar. Se insala. Textul proiectului de cod penal este deja alterat inca din faza de redactare intr-o proportie mai mare decat isi imagineaza dl. Basescu.

Proiectul de cod penal submineaza securitatea majoritatii cetatenilor romani, contribuie la disolutia autoritatilor publice si la amplificarea dezordinii publice, prin trei (3) masuri: reglementarea suspendarii executarii pedepsei cu inchisoarea, amanarea executarii pedepsei cu inchisoarea si reducerea drastica a pedepselor privative de libertate, masuri care anuleaza si prevederile pozitive din acest proiect de lege.

Am sa dau exemple concrete. Proiectul de cod penal reglementeaza „suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, daca s-a aplicat o pedepsa cu închisoarea de cel mult 3 ani, sau cel mult 4 ani în caz de concurs de infracţiuni ori pluralitate intermediară” (art.91 din noul proiect de cod).

Dispozitia introdusa este de maxima gravitate. In principiu, ar putea beneficia de suspendarea executarii pedepsei orice persoana condamnata pentru vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala care a cauzat o infirmitate sau un un prejudiciu estetic grav si permanent (de exemplu scoaterea ochilor), agresiune sexuala, talharie, ucidere din culpa (de exemplu din accidente auto), care a inlesnit uciderea la cererea victimei, a determinat sau inlesnit sinuciderea altei persoane, a savarsit un furt, furt calificat, abuz de incredere, gestiune frauduloasa, inselaciune, distrugere, toate infractiunile de serviciu (mita), rele tratamente aplicate minorului, sclavie, amenintare, santaj, hartuire, agresiune sexuala, act sexual cu un minor, corupere sexuala de minori, vatamare corporala, vatamare corporala din culpa.

Infractiunile pe care le-am enumerat pentru ilustrare, au sanctiuni privative de libertate cuprinse intre 2 si 7 ani. De fapt, peste 130 de infractiuni (aprox.85%) prevazute in proiectul codului penal prevad sanctiuni al carui cuantum variaza de la 2 la 7 ani. In aceste conditii, judecatorul poate aplica autorilor o pedeaspa cu inchisoarea de cel mult 3 ani, pentru ca nu il obliga nimeni sa dea maximul pedepsei, dupa care poate pronunta suspendarea executarii pedepsei si punerea sub supraveghere. Prin urmare, unul care a creat o infirmitate copilului tau, l-a calcat cu masina sau care te-a furat in autobuz poate fi liber, in principiu. Beneficiaza de aceasta prevedere a codului penal nu numai debutantii in „meserie”, ci si recidivistii, daca acestia au comis o infractiune pentru care au primit o pedeapsa cu inchisoarea sub 1 an.

De pilda, daca un minor in varsta de 16 ani a comis o infractiune de amenintare sau lovire, pentru care a primit o pedeapsa sub un 1 an, daca mai comite inca odata o infractiune (ex. vatamare corporala, talharie ori furt) este condamnat si poate fi pus in libertate sub supraveghere, daca judecatorul a aplicat o pedeapsa de 3 ani pentru cea de a doua infractiune. Cei care locuiesc in cartiere rau famate, populate de romi cu antecendente penale si alte specii de acelasi gen, practic sunt lipsiti de aparare, intrucat codul penal nu mai are o functie de descurajare. La fel, pentru distrugerea de bunuri publice, infractiuni de coruptie, statul roman este puternic prejudiciat.

Dupa noul cod penal, toti cei care devalizeaza societatile comerciale prin neglijenta in serviciu, fals in inscrisuri, inselaciune, delapidare, abuz in serviciu, ori infractiunile care definesc coruptia vor fi liberi.
Suspendarea executarii pedepsei cu inchisoarea si punerea sub supravegere creeaza costuri la nivel public, din impozitele platite de noi, pentru organizarea si sustinerea serviciului de probatiune, pe langa costurile enorme suportate de cei care vor deveni victimele unei infractiuni, doar pentru ca asa a stabilit un iresponsabil ajuns ministrul justitiei, cu girul inconstient al Guvernului Romaniei si al Presedintiei

Un studiu de impact ar fi aratat aceste costuri, dar ar fi condus la respingerea introducerii in legislatia noastra penala a unui asemenea sistem aberant. Un alt exemplu este institutia amanarii executarii pedepsei pentru savarsirea unei infractiuni pentru care se aplica o pedeapsa privativa de libertate de cel mult 2 ani. Proiectul de cod penal este generos si ofera posibilitatea persoanelor condamnate de a executa o munca in folosul comunitatii nesalarizata pentru a scapa astfel de executarea pedepsei cu inchisoarea. Amanarea executarii pedepsei devine astfel un instrument de absolvire a executarii pedepsei, desi logic cuvantul „amanare” nu inseamna absolvire. Am dat 2 exemple care arunca o tara in dezordine publica, desi proiectul de cod penal are mai multe prevederi criticabile ce creeaza insecuritate mai mult decat securitate.

Proiectul de cod penal este o compilatie ce cuprinde dispozitii din codul penal roman in vigoare, codul penal din 1936 si alte coduri europene. Textul a fost redactat fara sa aiba la baza o analiza cost – beneficiu sau cost – utilitate pe categorii de infractiuni si sanctiuni penale. S-a tinut cont de date statistice si de o practica judiciara, desi acestea sunt informatii brute care ar fi trebuit prelucrate intr-un studiu de impact, dupa cum apreciam anterior. Nu se pot folosi doar date brute pentru a sustine o lege. Ministrul justitiei nu are argumente in promovarea acestui proiect de cod penal, in schimb foloseste abuziv date statistice fara nici o logica, precum si sofisme de autoritate de genul „...asa este in alte coduri europene...”, „...asa este modern, ori invoca in aparare cerintele Comisiei Europene de a avea un nou cod penal. Ma indoiesc ca un oficial de la Comisia Europeana ar fi putut solicita Guvernului Romaniei adoptarea in orice conditii a unui cod penal, care lezeaza dreptul la securitatea cetateanului.

Un cod penal nu este o suma de imitatii din alte coduri romane sau straine. Un cod penal se elaboreaza tinand cont de nivelul de educatie al unui popor, precum si in raport cu nevoia de a asigura securitate acelui popor. Daca o prevedere dintr-un cod strain este buna in acea tara, nu inseamna ca automat si in Romania va fi buna. La fel, o prevedere preluata din partea generala sau speciala a codului penal roman din 1936 nu inseamna ca va fi la fel de eficace in 2009. De aceea, este necesara analiza cost – beneficiu si dezbaterea publica la o lege de acest gen. Nu sustin in nici un fel ca un cod penal are o functie educativa, dar o asemenea lege trebuie sa tina cont de nivelul de educatie al unui popor, pentru ca acest aspect influenteaza nivelul criminalitatii. Pe de alta parte, un cod penal are o functie de preventie, de descurajare si de protectie a cetateanului. Acum toate aceste 3 functii au disparut, pe motiv ca ministrul justitiei si autorii proiectului de cod penal considera ca pedepsele privative de libertate nu au eficacitate si trebuie reduse. Acesti autori, ca de altfel si ministrul justitiei, nu au prezentat nici un studiu in acest sens, in schimb au introdus institutia amanarii executarii pedepselor si suspendarea executarii pedepselor care fac inutil orice demers de protectie a cetateanului.

Proiectul de cod penal a fost redactat in detrimentul ceteanului de rand, dar in beneficiul celor care au furat sau fura de la stat, a gainarilor, criminalilor, faunei de la periferia oraselor care seamana dezordine publica, precum si in beneficiul avocatilor care vor face presiuni prin tribunale pentru a obtine in favoarea clientilor lor amanarea executarii pedepselor sau suspendarea executarii pedepeselor celor condamnati. In aceste conditii, nu stiu la ce ne mai foloseste codul penal.
Cred ca, dl. Predoiu saboteaza orice efort de reforma in justitie si activitatea unui guvern care si asa, se confrunta cu dificultati generate de criza economica si cu nevoia de a se organiza si actiona coerent. Nu cunosc motivele pentru care dl.Predoiu a fost pastrat in Guvernul Romaniei.

Promovarea noului cod penal constituie o amenintare colectiva si implicit erodeaza puternic toate persoanele care sustin politic acest proiect de cod penal. Dl. Basescu, Presedintele Romaniei, este direct vizat. De aceea, dansul trebuie sa reinvete sa asculte sfatul altor persoane si sa faca efortul de a intelege nu numai demersul unor organizatii neguvernamentale de a supune dezbaterii publice acest cod, dar sa opreasca adoptarea in graba a codului, daca dansul mai doreste sa fie reales in functie. In caz contrar, n-are decat sa mearga pe mana dl. Predoiu.



Dl. Basescu este convins ca daca ocoleste dezbaterea parlamentara si cea a publicului pe marginea proiectului de cod penal, textul acestuia nu va fi alterat de „coalitia 322” care ani de zile a distorsionat orice reforma in sistemul judiciar. Se insala. Textul proiectului de cod penal este deja alterat inca din faza de redactare intr-o proportie mai mare decat isi imagineaza dl. Basescu.

Proiectul de cod penal submineaza securitatea majoritatii cetatenilor romani, contribuie la disolutia autoritatilor publice si la amplificarea dezordinii publice, prin trei (3) masuri: reglementarea suspendarii executarii pedepsei cu inchisoarea, amanarea executarii pedepsei cu inchisoarea si reducerea drastica a pedepselor privative de libertate, masuri care anuleaza si prevederile pozitive din acest proiect de lege.

Am sa dau exemple concrete. Proiectul de cod penal reglementeaza „suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, daca s-a aplicat o pedepsa cu închisoarea de cel mult 3 ani, sau cel mult 4 ani în caz de concurs de infracţiuni ori pluralitate intermediară” (art.91 din noul proiect de cod).

Dispozitia introdusa este de maxima gravitate. In principiu, ar putea beneficia de suspendarea executarii pedepsei orice persoana condamnata pentru vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala care a cauzat o infirmitate sau un un prejudiciu estetic grav si permanent (de exemplu scoaterea ochilor), agresiune sexuala, talharie, ucidere din culpa (de exemplu din accidente auto), care a inlesnit uciderea la cererea victimei, a determinat sau inlesnit sinuciderea altei persoane, a savarsit un furt, furt calificat, abuz de incredere, gestiune frauduloasa, inselaciune, distrugere, toate infractiunile de serviciu (mita), rele tratamente aplicate minorului, sclavie, amenintare, santaj, hartuire, agresiune sexuala, act sexual cu un minor, corupere sexuala de minori, vatamare corporala, vatamare corporala din culpa.

Infractiunile pe care le-am enumerat pentru ilustrare, au sanctiuni privative de libertate cuprinse intre 2 si 7 ani. De fapt, peste 130 de infractiuni (aprox.85%) prevazute in proiectul codului penal prevad sanctiuni al carui cuantum variaza de la 2 la 7 ani. In aceste conditii, judecatorul poate aplica autorilor o pedeaspa cu inchisoarea de cel mult 3 ani, pentru ca nu il obliga nimeni sa dea maximul pedepsei, dupa care poate pronunta suspendarea executarii pedepsei si punerea sub supraveghere. Prin urmare, unul care a creat o infirmitate copilului tau, l-a calcat cu masina sau care te-a furat in autobuz poate fi liber, in principiu. Beneficiaza de aceasta prevedere a codului penal nu numai debutantii in „meserie”, ci si recidivistii, daca acestia au comis o infractiune pentru care au primit o pedeapsa cu inchisoarea sub 1 an.

De pilda, daca un minor in varsta de 16 ani a comis o infractiune de amenintare sau lovire, pentru care a primit o pedeapsa sub un 1 an, daca mai comite inca odata o infractiune (ex. vatamare corporala, talharie ori furt) este condamnat si poate fi pus in libertate sub supraveghere, daca judecatorul a aplicat o pedeapsa de 3 ani pentru cea de a doua infractiune. Cei care locuiesc in cartiere rau famate, populate de romi cu antecendente penale si alte specii de acelasi gen, practic sunt lipsiti de aparare, intrucat codul penal nu mai are o functie de descurajare. La fel, pentru distrugerea de bunuri publice, infractiuni de coruptie, statul roman este puternic prejudiciat.

Dupa noul cod penal, toti cei care devalizeaza societatile comerciale prin neglijenta in serviciu, fals in inscrisuri, inselaciune, delapidare, abuz in serviciu, ori infractiunile care definesc coruptia vor fi liberi.
Suspendarea executarii pedepsei cu inchisoarea si punerea sub supravegere creeaza costuri la nivel public, din impozitele platite de noi, pentru organizarea si sustinerea serviciului de probatiune, pe langa costurile enorme suportate de cei care vor deveni victimele unei infractiuni, doar pentru ca asa a stabilit un iresponsabil ajuns ministrul justitiei, cu girul inconstient al Guvernului Romaniei si al Presedintiei

Un studiu de impact ar fi aratat aceste costuri, dar ar fi condus la respingerea introducerii in legislatia noastra penala a unui asemenea sistem aberant. Un alt exemplu este institutia amanarii executarii pedepsei pentru savarsirea unei infractiuni pentru care se aplica o pedeapsa privativa de libertate de cel mult 2 ani. Proiectul de cod penal este generos si ofera posibilitatea persoanelor condamnate de a executa o munca in folosul comunitatii nesalarizata pentru a scapa astfel de executarea pedepsei cu inchisoarea. Amanarea executarii pedepsei devine astfel un instrument de absolvire a executarii pedepsei, desi logic cuvantul „amanare” nu inseamna absolvire. Am dat 2 exemple care arunca o tara in dezordine publica, desi proiectul de cod penal are mai multe prevederi criticabile ce creeaza insecuritate mai mult decat securitate.

Proiectul de cod penal este o compilatie ce cuprinde dispozitii din codul penal roman in vigoare, codul penal din 1936 si alte coduri europene. Textul a fost redactat fara sa aiba la baza o analiza cost – beneficiu sau cost – utilitate pe categorii de infractiuni si sanctiuni penale. S-a tinut cont de date statistice si de o practica judiciara, desi acestea sunt informatii brute care ar fi trebuit prelucrate intr-un studiu de impact, dupa cum apreciam anterior. Nu se pot folosi doar date brute pentru a sustine o lege. Ministrul justitiei nu are argumente in promovarea acestui proiect de cod penal, in schimb foloseste abuziv date statistice fara nici o logica, precum si sofisme de autoritate de genul „...asa este in alte coduri europene...”, „...asa este modern, ori invoca in aparare cerintele Comisiei Europene de a avea un nou cod penal. Ma indoiesc ca un oficial de la Comisia Europeana ar fi putut solicita Guvernului Romaniei adoptarea in orice conditii a unui cod penal, care lezeaza dreptul la securitatea cetateanului.

Un cod penal nu este o suma de imitatii din alte coduri romane sau straine. Un cod penal se elaboreaza tinand cont de nivelul de educatie al unui popor, precum si in raport cu nevoia de a asigura securitate acelui popor. Daca o prevedere dintr-un cod strain este buna in acea tara, nu inseamna ca automat si in Romania va fi buna. La fel, o prevedere preluata din partea generala sau speciala a codului penal roman din 1936 nu inseamna ca va fi la fel de eficace in 2009. De aceea, este necesara analiza cost – beneficiu si dezbaterea publica la o lege de acest gen. Nu sustin in nici un fel ca un cod penal are o functie educativa, dar o asemenea lege trebuie sa tina cont de nivelul de educatie al unui popor, pentru ca acest aspect influenteaza nivelul criminalitatii. Pe de alta parte, un cod penal are o functie de preventie, de descurajare si de protectie a cetateanului. Acum toate aceste 3 functii au disparut, pe motiv ca ministrul justitiei si autorii proiectului de cod penal considera ca pedepsele privative de libertate nu au eficacitate si trebuie reduse. Acesti autori, ca de altfel si ministrul justitiei, nu au prezentat nici un studiu in acest sens, in schimb au introdus institutia amanarii executarii pedepselor si suspendarea executarii pedepselor care fac inutil orice demers de protectie a cetateanului.

Proiectul de cod penal a fost redactat in detrimentul ceteanului de rand, dar in beneficiul celor care au furat sau fura de la stat, a gainarilor, criminalilor, faunei de la periferia oraselor care seamana dezordine publica, precum si in beneficiul avocatilor care vor face presiuni prin tribunale pentru a obtine in favoarea clientilor lor amanarea executarii pedepselor sau suspendarea executarii pedepeselor celor condamnati. In aceste conditii, nu stiu la ce ne mai foloseste codul penal.
Cred ca, dl. Predoiu saboteaza orice efort de reforma in justitie si activitatea unui guvern care si asa, se confrunta cu dificultati generate de criza economica si cu nevoia de a se organiza si actiona coerent. Nu cunosc motivele pentru care dl.Predoiu a fost pastrat in Guvernul Romaniei.

Promovarea noului cod penal constituie o amenintare colectiva si implicit erodeaza puternic toate persoanele care sustin politic acest proiect de cod penal. Dl. Basescu, Presedintele Romaniei, este direct vizat. De aceea, dansul trebuie sa reinvete sa asculte sfatul altor persoane si sa faca efortul de a intelege nu numai demersul unor organizatii neguvernamentale de a supune dezbaterii publice acest cod, dar sa opreasca adoptarea in graba a codului, daca dansul mai doreste sa fie reales in functie. In caz contrar, n-are decat sa mearga pe mana dl. Predoiu.



Dl. Basescu este convins ca daca ocoleste dezbaterea parlamentara si cea a publicului pe marginea proiectului de cod penal, textul acestuia nu va fi alterat de „coalitia 322” care ani de zile a distorsionat orice reforma in sistemul judiciar. Se insala. Textul proiectului de cod penal este deja alterat inca din faza de redactare intr-o proportie mai mare decat isi imagineaza dl. Basescu.

Proiectul de cod penal submineaza securitatea majoritatii cetatenilor romani, contribuie la disolutia autoritatilor publice si la amplificarea dezordinii publice, prin trei (3) masuri: reglementarea suspendarii executarii pedepsei cu inchisoarea, amanarea executarii pedepsei cu inchisoarea si reducerea drastica a pedepselor privative de libertate, masuri care anuleaza si prevederile pozitive din acest proiect de lege.

Am sa dau exemple concrete. Proiectul de cod penal reglementeaza „suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, daca s-a aplicat o pedepsa cu închisoarea de cel mult 3 ani, sau cel mult 4 ani în caz de concurs de infracţiuni ori pluralitate intermediară” (art.91 din noul proiect de cod).

Dispozitia introdusa este de maxima gravitate. In principiu, ar putea beneficia de suspendarea executarii pedepsei orice persoana condamnata pentru vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala care a cauzat o infirmitate sau un un prejudiciu estetic grav si permanent (de exemplu scoaterea ochilor), agresiune sexuala, talharie, ucidere din culpa (de exemplu din accidente auto), care a inlesnit uciderea la cererea victimei, a determinat sau inlesnit sinuciderea altei persoane, a savarsit un furt, furt calificat, abuz de incredere, gestiune frauduloasa, inselaciune, distrugere, toate infractiunile de serviciu (mita), rele tratamente aplicate minorului, sclavie, amenintare, santaj, hartuire, agresiune sexuala, act sexual cu un minor, corupere sexuala de minori, vatamare corporala, vatamare corporala din culpa.

Infractiunile pe care le-am enumerat pentru ilustrare, au sanctiuni privative de libertate cuprinse intre 2 si 7 ani. De fapt, peste 130 de infractiuni (aprox.85%) prevazute in proiectul codului penal prevad sanctiuni al carui cuantum variaza de la 2 la 7 ani. In aceste conditii, judecatorul poate aplica autorilor o pedeaspa cu inchisoarea de cel mult 3 ani, pentru ca nu il obliga nimeni sa dea maximul pedepsei, dupa care poate pronunta suspendarea executarii pedepsei si punerea sub supraveghere. Prin urmare, unul care a creat o infirmitate copilului tau, l-a calcat cu masina sau care te-a furat in autobuz poate fi liber, in principiu. Beneficiaza de aceasta prevedere a codului penal nu numai debutantii in „meserie”, ci si recidivistii, daca acestia au comis o infractiune pentru care au primit o pedeapsa cu inchisoarea sub 1 an.

De pilda, daca un minor in varsta de 16 ani a comis o infractiune de amenintare sau lovire, pentru care a primit o pedeapsa sub un 1 an, daca mai comite inca odata o infractiune (ex. vatamare corporala, talharie ori furt) este condamnat si poate fi pus in libertate sub supraveghere, daca judecatorul a aplicat o pedeapsa de 3 ani pentru cea de a doua infractiune. Cei care locuiesc in cartiere rau famate, populate de romi cu antecendente penale si alte specii de acelasi gen, practic sunt lipsiti de aparare, intrucat codul penal nu mai are o functie de descurajare. La fel, pentru distrugerea de bunuri publice, infractiuni de coruptie, statul roman este puternic prejudiciat.

Dupa noul cod penal, toti cei care devalizeaza societatile comerciale prin neglijenta in serviciu, fals in inscrisuri, inselaciune, delapidare, abuz in serviciu, ori infractiunile care definesc coruptia vor fi liberi.
Suspendarea executarii pedepsei cu inchisoarea si punerea sub supravegere creeaza costuri la nivel public, din impozitele platite de noi, pentru organizarea si sustinerea serviciului de probatiune, pe langa costurile enorme suportate de cei care vor deveni victimele unei infractiuni, doar pentru ca asa a stabilit un iresponsabil ajuns ministrul justitiei, cu girul inconstient al Guvernului Romaniei si al Presedintiei

Un studiu de impact ar fi aratat aceste costuri, dar ar fi condus la respingerea introducerii in legislatia noastra penala a unui asemenea sistem aberant. Un alt exemplu este institutia amanarii executarii pedepsei pentru savarsirea unei infractiuni pentru care se aplica o pedeapsa privativa de libertate de cel mult 2 ani. Proiectul de cod penal este generos si ofera posibilitatea persoanelor condamnate de .......http://standard.money.ro/articles/multicol/90426

Voteaza:   0 0 Raporteaza abuz

Atentie! Acumulati 10.000 de puncte pe MegaAjutor si primiti un abonament MaxMember! Pentru mai multe detalii, click aici».

Axello