Intrebare rezolvata

avatar

Ce obligatii am fata de stat daca imi infiintez un PFA (Persoana fizica autorizata)?

In prezent sunt angajatul unei firme care de curand ..prin ramificatii s`a impartit pe zone in toata romania...si implicit managerul teritorial constanta a devenit "seful firmei" pe Dobrogea... pana acum mi`am luat banii ca orice angajat..cu stat de plata bla bla..acum el vrea sa faca la toti angajatii PFA sa lucreze fiecare pe cont propriu ca "colaborator al firmei" prestari servicii etc etc si la sfarsit de luna sa ii tai factura in valoare de x suma de bani.. in principiu am idee ce este un PFA dar nu stiu ce obligatii am catre stat..si mai este o chestie pe care n`o inteleg ..am inteles ca sediul firmei trebuie sa fie la mine acasa si am primit un contract  cu titlul Contract de Imprumut de folosinta (Comodat) pentru apartament" de care ..zice el ca trebuie semnat / aprobat de asociatia de proprietari si de proprietarul imobilului (tatal meu)..Ce implica defapt acest contract? (Daca vreti sa va uitati am scanat contractu si l`am pus aici..) http://farm4.static.flickr.com/3194/2803206042_cb90509a34_b.jpg si http://farm4.static.flickr.com/3132/2803206046_ac4e35ca81_o.jpg (contractul are 2 pagini) .. Multumesc anticipat

A intrebat Catalin Stefan

Raspunsul ales

avatar

Lucian Buzea a raspuns pe 28.08.2008, 07:08

Se practica aceasta cerere a sefului dvs.  Dar nu ii mai spune PFA ci Intreprindere Individuala (II). Trebuie sa aveti acte de studii pentru activitatea ce doriti a desfasura sau 3 ani vechime in domeniu, dovedit prin carte de munca sau contracte. Inregistrarea se face la Registrul Comertului si costa cam 250 lei. Obligatiile fata de stat sunt doar impozitul de 16% pe profit si TVA (daca va declarati platitor - recomandabil). Daca doriti sa participati la contributiile sociale obligatorii  trebuie sa o faceti separat si nu mai sunt obligatorii. Dintre toate puteti contribui doar la CAS, pentru pensia de stat.
Dupa inregistrarea la Registrul comertului trebuie sa va inregistrati la administratia fiscala locala ca platitor de impozite. Acolo veti declara un venit previzionat pentru care se i/a impozit in avans. Declarati un venit foarte mic in primul an. Din al doilea an ei va calculeaza functie de castigul anului unu si va pun sa platiti impozitul in avans.

Atentie la semnarea contractului de prestari servicii. La salariul net dvs. plus firma mai adauga niste sume care erau virate ca diferite impozite:
dvs.:
- impozitul pe salariu,
- contributii sociale obligatorii (CAS, somaj, etc.)
firma:
- impozit pe fondul de salarii,
- contributii sociale.
Astfel la semnarea contractului nu acceptati de la firma doar salariul net sau cel de pe cartea de munca, ci includeti toate sumele pe care firma le cheltuia cu dvs.

Referitor la contractul de comodat, aici este delicat. Comodatul este o forma de a obtine un bun, fara a plati o chirie ci doar de a intretine acel bun pana la restituire. Daca semnati contractul nu mai aveti dreptul de a dispune de apartament. El este la dispozitia firmei!!!!!
Dvs. ati primit un model de contract subtirel tare, care lasa loc la jonglerii. Acest model se practica, la lene, doar de firma care are un singur patron, care este si administrator si pune masina personala la dispozitia firmei ca sa mai scoata niste bani deductibili pentru intretinere. Nu are nici un fel de clauze de protectie pentru dvs.

Sfatul meu este sa va inregistrati ca Intreprindere individuala cu acest sediu (daca si locuiti acolo e perfect). Apoi sa semnati contract de prestari servicii cu firma, in care stipulati ca sediul dvs. poate fi si punct de lucru al firmei. Daca nu este suficient pentru ei ca sa inregistreze punctul de lucru la Registrul comertului, le oferiti un contract intre dvs. (ca Intreprindere individuala) si firma, contract de inchiriere cu valoare zero.

Sursa: Lucian BUZEA-Business Consulting; http://lucianbuzea.undonet.com

Voteaza:   3 0 Raporteaza abuz

Alte raspunsuri

avatar

Ion Vinca a raspuns pe 28.08.2008, 20:07

La cele spuse de domnul Buzea  as mai adauga ceva :
- puteti solicita firmei  la care lucrati  sa incheie cu dumneavoastra  un contract de mandat , sau contract de agent sau contract de comision, etc.
In cazul acesta nu ar mai fi nevoie  de  acel contract  de  comodat  pentru sediu.Obligatiile dumneavoastra ar consta  in inregistrarea contractului la finante . In ceea ce priveste  impozitarea , in acest caz , firma ar retine  prin stopaj la sursa un impozit de 10 % , urmand ca dumneavoastra sa depuneti in anul  urmator realizarii venitului , la fisc declaratia de venit global  pentru recalcularea  impozitului . Va puteti deduce cheltuielile din venit , intocmai ca o persoana fizica autorizata.Sau daca  firma  nu vrea sa se complice , puteti emite factura si sa declarati la fisc  veniturile estimate , iar ulterior sa depuneti declaratia anuala.
Problema apare daca societatea respectiva  doreste ca dumneavoastra sa fiti platitor de TVA.In situatia aceasta as face o intrebare la cei de la fisc sa va lamureasca.
Totusi fata de pfa ( care exista , in continuare ca forma de organizare ) , as prefera Intreprinderea individuala , care e aproape la fel cu PFA , doar ca nu se cere calificare si da dreptul sa ai angajati( cine stie poate va dezvoltati ).
In ceea ce priveste spatiul pentru sediul PFA daca e cazul , mai simplu este un contract de inchiriere incheiat intre dv. si proprietaruil apartamentului.Contractul de inchiriere se inregistreaza la fisc. Treceti o chirie modica ( pentru ca oricum nu o sa va ia tata chirie ) si o sa platiti un impozit anual. S-ar putea sa fie nevoie de acordul asociatiei de locatari , lucru valabil cred si in cazul comodatului
Succes

Voteaza:   2 0 Raporteaza abuz


avatar

Aurel Cozma a raspuns pe 29.08.2008, 09:52

Buna ziua,
Pentru a clarifica unele confuzii cu privire la existenta PFA , transcriu in continuare reglementarile in domeniu:
Noua procedura de infiintare PFA, Asociatii Familiale

Reglementare

Vechea reglementare:
Legea 300/2004 prevedea doua forme de organizare, respectiv persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale,

Noua reglementare
OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 328 din 25 aprilie 2008.

potrivit noilor reglementari, acestea sunt:

- persoana fizica autorizata (PFA), persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca;

- intreprinderea individuala, intreprinderea economica fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica;

- intreprinderea familiala, intreprinderea economica fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica impreuna cu familia sa.

Spre deosebire de persoana fizica autorizata si intreprinderea familiala, care nu pot angaja alte persoane cu contract de munca,

intreprinzatorul persoana fizica titular al intreprinderii individuale are dreptul sa faca acest lucru.

Pana la aparitia OUG nr. 44/2008, inmatricularea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale in registrul comertului si inregistrarea fiscala a acestora se facea pe baza autorizatiei emise de primaria competenta

OUG nr. 44/2008 a stabilit preluarea in intregime de catre registrul comertului a procedurii de inregistrare si de autorizare a persoanelor fizice autorizate, a intreprinderilor individuale si familiale, prin directorii oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale.

Exceptii de la OUG 44/2008

OUG nr. 44/2008 nu se aplica profesiilor liberale si activitati economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale. In plus, OUG nr. 44/2008 nu se aplica acelor activitati economice pentru care legea a instituit un regim juridic special, anumite restrictii de desfasurare sau alte interdictii.

Numai bine !

Sursa: Europrogram, office@europrogram.ro

Voteaza:   0 0 Raporteaza abuz

Atentie! Acumulati 10.000 de puncte pe MegaAjutor si primiti un abonament MaxMember! Pentru mai multe detalii, click aici».

Axello